Onze laatste week op de finca - Reisverslag uit Pereira, Colombia van EllenPaula - WaarBenJij.nu Onze laatste week op de finca - Reisverslag uit Pereira, Colombia van EllenPaula - WaarBenJij.nu

Onze laatste week op de finca

Door: Paula/Ellen

Blijf op de hoogte en volg EllenPaula

10 Februari 2017 | Colombia, Pereira

Zaterdag 4 februari
En dan is het al februari. Zaterdag is het niet mogelijk om van het zwembad gebruik te maken dus het plan was al snel gemaakt om weer naar Salento te gaan. Anne en Sophia waren daar nog niet geweest. En voor ons maakte het niet uit, omdat wij dat ook een schitterend stadje vonden. Daar aangekomen, eerst een grote ijsco, want dat had Sophia al snel ontdekt. Voor ons het 1e ijsje dus dat moet kunnen. Je hebt daar de mogelijkheid om via het nemen van 320 treden van een prachtig uitzicht te genieten, maar Ellen en Paula vroegen zich af of Sophia dat wel aankon.
Wie waren het 1e boven? Anne en Sophia, en dat was natuurlijk voor Sophia feest. De tia's waren een beetje langzaam. Bovengekomen, genoten van het uitzicht en zowaar een geweldig glijbaantje, waar Sophia natuurlijk vanaf wilde. En wel 4 keer, want ze is onverzadigbaar.
Verder daar weer heerlijk forel gegeten en Anne die het niet kende heeft zitten smullen. Sophia wilde nog in de draaimolen. Daarna weer terug in de bus naar Pereira.
Zondag mochten we ook niet van het zwembad gebruik maken, dus gingen we naar een geweldig zwembad 2 km verderop, waar er een golfslagbad was en allerlei soorten glijbaantjes. Wat gezellig al die families met kinderen.
Daar hebben we genoten en ook was Sophia daar niet uit het water te slaan.
Maandag voor ons een werkdag tot 2 uur en Anne en Sophia vermaakten zich bij het zwembad. Ellen en Paula doken na hun werk erin en natuurlijk dikke pret weer met Sophia. Inmiddels was er ook een Ierse vrijwilliger gearriveerd, die een kleine week zou blijven. Dinsdag kwam uiteindelijk de timmerman die vorige week al verwacht werd, en die meteen aankondigde dat de voluntarios nu met hem zouden gaan werken aan het verder bouwen van een huisje achter op het land. Zijn machogedrag schoot vooral Paula in het verkeerde keelgat, want waar was hij de afgelopen twee weken gebleven? Wij bleven werken voor Alfredo en Gavin, de Ier, zou de volgende dag met Coco gaan werken. Maar helaas, Coco liet het alweer afweten en verscheen pas donderdag weer. Woensdag begon ongeveer hetzelfde als dinsdag, maar de middag was iets anders... Aan het eind van ons dagelijks zwemgenot begon het te regenen, en flink ook. Bliksem en onweer erbij, dus we doken onder het afdak van de ruimte bij het zwembad. Na een kwartiertje was het nagenoeg droog en togen we naar onze huisjes. Daar bleek dat de stroom was uitgevallen.... In het halfdonker konden we ons nog aankleden, en Paula begon snel met koken, want in de keuken was ook nog maar weinig licht. Uiteindelijk stond ze met de zaklampfunctie van haar telefoon te koken, en een halfuurtje later zaten we met het licht van onze 4 overgebleven waxinelichtjes aan een heerlijke maaltijd. De afwas hebben we maar even bewaard tot de volgende dag, en om 9 uur hadden we het wel gehad met de duisternis en zijn we maar gaan slapen.... De stroom, en dus ook onze telefoons en de wifi, was vanmorgen om 9 uur weer OK, en het gewone leven kon weer opgepakt worden. Nou ja, om half 11 vertrokken Anne en Sophia met de taxi naar het vliegveld om weer naar Bogota te gaan. Alfredo deed nog een poging om Sophia hier te houden, want hij vond haar zo leuk; maar ze wilde toch liever met haar moeder mee. Steeds als hij langs Sophia liep zei hij: en wat zegt de papegaai nou ook alweer tegen mij? En dan antwoordde ze steeds weer: Alfredo, la comida! Op de manier zoals hij dat eerder had voorgedaan, met een papegaaienstemmetje. Vanmiddag zei hij tegen ons dat het wel erg stil was nu Sophia weer weg was, ze is zo vrolijk..
Vandaag kregen we een ander klusje: de onderkanten van de bomen op het terrein met witkalk beschilderen, tegen ongedierte. lekker kledderklussie, leuk om te doen. En na het werk en de dagelijkse duik hebben we de buurt eindelijk eens verkend met een wandelingetje. Qua temperatuur was dat nu goed te doen. Vervolgens een hapje gegeten in 'n restaurantje in de buurt, en het restje meegenomen om morgen hier weer te verwerken in de maaltijd. Morgen onze laatste werkdag hier op de finca, nog effe verder met bomen bekladden, en dan zijn we klaar als voluntario. Zaterdag gaan we een koffieplantage bezoeken in de omgeving, en zondag vertrekken we met de bus naar Medellin, waar we een naar verwachting leuk hostel - met zwembad! Want daar kunnen we inmiddels niet van buiten- hebben geboekt. Ben benieuwd of we het werk zullen missen...
Tot later!

• 10 Februari 2017 - 12:38

Liesbeth Nijhuis:

Dag Ellen Paula
    Ellen, weer een heerlijk verslag! Jullie weken op de finca zitten er dus op vandaag? Morgen weten nieuw avontuur en dat allemaal in die heerlijke warmte! Hier is het koud; licht vriezend en guur. Niks aan !
    Goede reis morgen en we kijken weer uit haar jullie verhalen!
    Anne en Anna Sofia hebben ook heerlijke dagen gehad naar mijnde. Gaan dus vandaag weer naar Bogota.
    Lieve Ellen en Paula, tot horens,
    Liesbeth

• 10 Februari 2017 - 13:10

Francine:

Lieve zus en schoonzus,

Heerlijk verhaal en leuke foto's, de contacten daar maken het extra leuk toch? Grappig dat Sophia zo humoristisch is, ze is een lekker vrolijk kindje . Ik snap wel dat Alfredo haar meteen miste .
    En nu trekken jullie weer verder, super leuk. Ja Santa Martha is op zichzelf niet zo mooi als Cartagena maar het natuur park Tayrone is geweldig. Hannie en Ik hebben toen met een gids een fantastische wandeling gemaakt, dat regelde een vrouw van het hostel toen voor ons.
    Medellin , Ik Ben benieuwd naar jullie verhalen...
    Ik pak zo de bus en de trein en ga bij de ma van Frans op bezoek, hopelijk gaat het een beetje beter met haar.
    Heeeel veel plezier en tot schrijfs of horens via de what's app telefoon

• 10 Februari 2017 - 13:50

EllenPaula :

Tayrona Park schijnt helaas dicht te zijn voor onderhoud, tot volgend jaar januari... Dus dat zal m jammer genoeg niet worden...

• 10 Februari 2017 - 16:59

EllenPaula :

Onee tot 1 maart van dit jaar, maar dan zijn wij net weer thuis..

• 10 Februari 2017 - 18:27

Els Van Der Vaart:

Lieve Paula en Ellen,
    Ongelooflijk wat ik allemaal lees. De Comlombiaanse wereld van Anna en Anna Sophia ontrolt zich voor me. En voor jullie ook super, je maakt alles veel intensiever mee met zo'n prul erbij.
    Jullie hebben nog 14 dagen met jullie tweetjes, het zal wel wennen zijn zonder Anne en Anna Sophia. Enfin, that's life en het zal zeker ook weer heel interessant worden daar in Medellin.
    Geniet...en veel plezier
    Kus van Els

• 13 Februari 2017 - 01:35

Mieke:

ik beleef het allemaal met jullie mee.............heerlijk!! intussen ligt hier een flinke laag sneeuw....pfffftt

• 13 Februari 2017 - 10:54

Grazyna:

Lieve Ellen en Paula,
    Ik lees met plezier jullie reisverslag, een echte avontuur.
    Een beetje werken en daarna verdiende "enjoy"

• 15 Februari 2017 - 21:51

Anne-Jette En Peter:

Hoi Ellen en Paula,
    Ik ben weer online. We hebben genoten van jullie gehark, peuken peuteren en bomen schilderen, met daarnaast de avonturen. Heerlijk dat Anne en Sofia er ook waren, levendig dametje. Zijn onder de indruk van het gemak waarmee jullie alles oppakken en ondernemen. Geweldig ook te lezen van jullie uitstapjes en Paula's kookevenementen. Deze laatste periode die jullie zijn gestart in Medelin zal denk ik ook vol zijn van onverwachte, leuke momenten en ik hoop dat jullie dan ook wat meer met de locals in contact komen. Het afkicken van de taakstraf zal geen probleem zijn :-) maar Anne en Sofia zullen jullie wel missen. En het zwembad natuurlijk, dat was ook heerlijk bij die warmte.
    Geniet samen nog even van de enorme vrijheid en weelde van de reis. We hebben genoten van de verslagen. Hier is alles goed, weer 1 jaartje ouder en morgen voor Peter's werkklus naar Heerlen.
    Liefs P+AJ