Hoogteziekte, ooit van gehoord? - Reisverslag uit Putre, Chili van EllenPaula - WaarBenJij.nu Hoogteziekte, ooit van gehoord? - Reisverslag uit Putre, Chili van EllenPaula - WaarBenJij.nu

Hoogteziekte, ooit van gehoord?

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg EllenPaula

15 December 2009 | Chili, Putre

Zaterdagmorgen zijn we gevlogen naar Arica dat ligt ongeveer 2700 km boven Santiago.
Onderweg de nodige stops, prettig al die landingen, maar niet heus.
In Antofagasta en Iquique, plaatsen die we op de terugweg met de bus weer gaan bezoeken.
In Arica een leuk hostel gevonden gerund door een man die zijn baan als radioloog aan de kant gezet heeft en een hostel begonnen is.
In Arica is er opeens een grote boulevard met allerhande winkels en de rest is sober heel typisch
Er werd verteld dat we al onze boodschappen moesten halen voor 2 dagen omdat zondag de presidentsverkiezingen waren.
Heerlijk gekookt in het hostel omdat elke keer uit eten gaan ons gaat vervelen(uit ervaring van de 6weekse tocht in Nieuw Zeeland)
Zondag zijn we naar het strand geweest en hebben wat kleur opgedaan en heerlijk in de Pacific gezwommen
Er was gelukkig toch een terras open om wat te drinken.
Verder weer een gedeelte van de stad bekeken en geprobeerd een reis naar Putre te boeken.
Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk heeft de hosteleigenaar ons geholpen door een '"reisburo" te bellen
We zijn om 7 uur in de ochtend in een bus gestapt en zie foto's door een prachtig berggebied gereden om uiteindelijk in Putre te belanden wat op 3600 meter ligt vandaar hoogteziekte.Ellen voelde zich gister echt beroerd, nu gaat het iets beter. Ik heb in mindere mate
een raar gevoel maar vandaag is het prima.
Gister met een Canadees die hier alleen is wat gegeten en vroeg naar bed. Vandaag wilden we naar 4600 meter om daar een meer en een vulkaan en hotspringdinges te bekijken. Wordt georganiseerd van het hotel waar we nu zijn.
Hotel wil zeggen een eigen slaapvertrek met douche en wc heel klein maar erg schoon uitkomend op een binnenplaatsje.
Morgen gaan we de tocht maken als we gewend zijn aan deze hoogte.
Liefs en vooral dank voor jullie geweldige reacties! Degenen die dit verslag als eerste krijgen, jullie staan nu op de lijst. je kunt zelf het eerste verslag lezen als je wilt.

• 15 December 2009 - 14:43

Liset:

En ik had nog zo gezegd....niet ziek worden op de reis!
    Ellen, ik heb mediation gehad en t ziet er weinig rooskleurig uit.
    Geniet nog van je verdere avonturen en voor nu dikke kus, Liset

• 15 December 2009 - 17:39

Francine:

hallo lieve meiden,

Wow, er is sprake van een buitenissig temperatuurverschil!! Hier vriest het vannacht 7 tot 8 graden! Eind deze week het ijs op! Niet allemaal tegelijkertijd zei Erwin Krol gisteren want het is daarvoor nog iets te dun vermoedelijk.
    Wat ziet het er prachtig mooi uit, zo zuid-amerikaans leuk ook. Heel erg goed met die foto's . Dat restaurant verdient een ster, super.. lekker kip gegeten en broodjes vlees?
    Ben benieuwd naar het meer en de krater! Even kijken waar jullie nu zijn..
    dikke kus
    PS.
    Overigens vanmorgen vroeg door de telefoon Frans toegezongen(tweestemmig met Sebas), hij viert zijn verjaardag in Minsk, Wit Rusland waar het waarschijnlijk nog ietsje kouder is

• 15 December 2009 - 18:21

Philip:

Ellen,
    Ik denk nog aan die Kerst in de Ardennen jaren terug waar ik je pas leerde kennen (-dat grote huis met al die trappen naar beneden in de keuken-), en dat je verdrietig was omdat je zonder geliefde de Kerst vierde.
    En nu ben je getrouwd en maakt deze geweldige wereldreis.
    Geniet ervan en liefs, ook aan Paula!
    Philip

• 15 December 2009 - 23:06

Mieke En Wim:

wat goed dat het gelukt is met de foto's paula! nu kunnen nog beter meereizen. dus jullie beginnen al te "bruinen", heerlijk!
    succes en ik zal duimen voor dat hoogteziektegevoel. (diamox)lfs mieke en wim

• 16 December 2009 - 09:05

Elly:

Hoi paula en el

Ja ik heb wel eens gehoord van de hoogteziekte. Een kennis uit Bolivia was met zijn vriendin naar zijn thuisfront gegaan en zij had er ook last van gehad.
    Maar wat een prachtige beelden daar in Putre zeg!

He Paul hoe zit dat met die Canadees die alleen reist en met wie je wat gegeten hebt en daarna vroeg naar bed?
    haha...
    groetjes en geniet verder van alles..
    liefs elly

• 16 December 2009 - 14:01

Dory:

LIEVE MEIDEN, na veel getop heb ik jullie eindelijk op de computer gevonden. Ik heb niet veel te schrijven, want ik heb jullie gisteravond gesproken. En Anne-Jette is vandaag bij me en tikt deze tekst, ik wist niet dat ik jullie een berichtje kon schrijven. Alles goed hier en dus tot over 38 dagen. NU GA IK ELKE DAG KIJKEN, OF ER NIEUWS IS. Dag moeder.
    Hoi Ellen en Paula, mooie omgeving, jammer van het wennen aan de hoogte, fijn dat jullie moeder gebeld hebben, en dat jullie elkaar nog steeds lief vinden. Groetjes ook van Peter, Bonita.

• 16 December 2009 - 15:38

Mona:

He lieve Paula en Ellen,

Veel goeds daar! Het ziet er geweldig uit, geniet met volle teugen!
    liefs Mona

• 16 December 2009 - 16:27

Yvonne:

Hoi,"vrouwtjes"ik ga ermaar vanuit dat jullie nu aan de hoogte gewend zijn???Wat heerlijk om lekker in de warmte te zijn,hier is het heel anders,net voor de kleinzoon schaatsen gekocht,ook leuk!!!Jullie lekker genieten,en veel plezier,groetjes Yvonne

• 18 December 2009 - 11:41

Alinamarjan@planet.n:

Dag dames,
    Het begrip hoogziekte is vooral bij zwager Kees bekend (hij gaat sindsdien nooit meer zoooooo hoog). Verder sluit ik me aan bij het tekstgedeelte van Elly inzake de Canadees. Veel hoogte plezier toegewenst uit besneeuwd NL.
    Marjan