En nu... Aan het werk in Pereira - Reisverslag uit Pereira, Colombia van EllenPaula - WaarBenJij.nu En nu... Aan het werk in Pereira - Reisverslag uit Pereira, Colombia van EllenPaula - WaarBenJij.nu

En nu... Aan het werk in Pereira

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg EllenPaula

28 Januari 2017 | Colombia, Pereira

Het is nu vrijdag, en we zijn dinsdag met een vertraagde vlucht in Pereira aangekomen. Met de taxi naar de finca (officiele vertaling is boerderij) want met onze dikke tassen zouden we niet met de bus meekunnen. Eenmaal hier troffen we een zeer snel en alleen maar Spaans sprekende Mary die hier werkt en woont. Daniel, de 'baas' hier zou pas laat thuiskomen. Dus hebben we het zwembad maar even een paar uurtjes getest. En goed bevonden :) Er wonen en werken hier nog een echtpaar: Alba en Alfredo, en Fernando, de broer van Alba woont hier ook. Die werkt 'in de koffie'.
Wij wonen in een apart huisje op het personeelsterrein. Koude douche, en een zeer eenvoudig, zo niet armetierig keukentje om de hoek. Maar Paula kan er toch een prima maaltijd klaarmaken.. Er lopen hier kippen rond met kuikentjes, de sierduiven schijten op onze tafel, er zijn drie honden, waarvan één een (rustige) pitbull en twee katten. De dieren honden en katten komen zeer belangstellend bij ons zitten al we eten;).
Woensdagochtend ontmoetten we Daniel, een heel jong uitziend gozertje van een jaar of 30. Hij leidde ons rond over het immens grote en prachtige terrein met fruitbomen: sinaasappels, mango's, guanabaya's, papaja's; er zijn ook ananassen. Hij legde ons uit wat we moesten doen: alle dooie en slechte blaadjes van de bloemen en planten rondom het gastenverblijf en het zwembad plukken, en de plafonds web- en stofvrij vegen en daarna de vloer. Kun je je voorstellen dat Ellen met haar niet-groene vingers dat nog eens leuk zou kunnen vinden?
Na het werk duiken we in het heerlijke zwembad, dat hebben we dan wel verdiend vinden we. We zijn al met de bus naar Pereira gegaan, een niet zo interessante plaats, maar het plein is er wel leuk. Terwijl we langs het plein liepen, kwamen we langs hotel 1, en Ellen herkende dat van de facebookpagina van Apopori. Het is net nieuw en nog niet in gebruik, want nog niet helemaal klaar. Daniel reageerde enthousiast toen hij ons zag. Inmiddels is het alweer de derde werkdag hier en zit Ellen te peuteren op de veranda en het naastgelegen gras om flintertjes confetti en sigarettenpeuken te verwijderen, en Paula harkt de bladeren van het gras bij de fruitbomen en moet de gevallen vruchten rapen of als compost bij de boom leggen. Er zijn nauwelijks gasten hier, maar dit weekend komt er een groep van 11 personen, en een groep kinderen van een kleuterschool komt een dagje. Wij gaan dan naar Salento, dat schijnt een leuk plaatsje te zijn met een prachtige vallei. We blijven daar dan een nachtje slapen. Ook al hebben onze ruggen het best zwaar van het klussen en voelen we hoe de werkers hier het wel tranquila moeten doen vanwege de warmte, we genieten volop!

• 28 Januari 2017 - 13:17

Anneke Koene :

Hoi Meiden , bedankt voor jullie mail . Ik vind het heel interresant . Wat genieten jullie . En de foto's prachtig . Ik zal Jennie een bericht sturen dat ze het ook kan lezen . Hier alles rustig . Het in 10 graden . Dus het schaatsen is voorbij . Jammer voor de jeugd . Jammer dat ik niet zoveel nieuws heb . Maar ja In Bergambacht gebeurd niet zoveel . Denken jullie wel om je rug . Ik verheug mij weer op de volgende mail . Heel veel groetjes Anneke

• 28 Januari 2017 - 19:14

Renate:

Hoi, hoi,
    Leuk verslag!

• 29 Januari 2017 - 11:47

Francine:

Hi Paula en Ellen,

Hier weer in koud NL aangekomen een week geleden, dat valt niet mee hoor.. Brrrrr
    Genieten daar! T ziet er prachtig uit en ook mooi verzorgd . Pereira zelf vonden we ook niet indrukwekkend maar de koffieplantages en de rondleiding daar was hartstikke leuk. Benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
    Kus vanuit regenachtig Rotterdam

• 29 Januari 2017 - 23:45

Mieke Broens:

wat een bijzondere ervaring om dit samen te kunnen beleven Ellen en Paula!!
    ook leuk om met jullie mee te leven vanuit Linschoten
    heel veel succes verder.
    4 en 5 april wel weer terug voor het Pieterpad he Paula....hihi

• 30 Januari 2017 - 11:29

Nu heb ik alles kunnen lezen,leuk en lekker werken in de zon,zou zo mee willen doen!!!

• 30 Januari 2017 - 19:47

Els Van Der Vaart:

Lieve Paula en Ellen,
    Heerlijk, al dat werk waarbij je niet hoeft te denken!! en dan lekker weertje.
    Verdienen jullie zo je kost en onderkomen? ga me niks aan natuurlijk maar ik ben er een beetje nieuwsgierig naar.
    Net Francine teruggebeld, stond op de voicemail. Ze komt a.s. vrijdag lunchen hier en gaat dan naar Delft.
    Heeft een kado'tje meegebracht, ik ben erg benieuwd!
    Intussen is alle activiteit, verdriet en rouw om het overlijden van kennissen voorbij. Heb vanmiddag gebridged, kreeg bizarre kaarten maar heb geen al te grote blunders gemaakt.
    En zo is het alweer bijna Februari. De kou is voorbij, het wordt morgen (dinsdag) 11 graden!
    Lieve mensen, bedankt voor de leuke berichten!
    Kus van Els